„Matek és zene”, az új Erasmus projektünkről
A matematika és a zene világát ötvöző „Math and Music” (Ma.Mu.) című nemzetközi Erasmus+ projektünk elkezdődött. Alapítványunk örömmel vesz részt görög és észak-macedón iskolák mellett ebben az innovatív oktatási kezdeményezésben, az olasz Bellezza DIeCI Egyesület vezetésével.
A projektről
A Ma.Mu. projekt célja az iskolai oktatás forradalmasítása azáltal, hogy a hagyományos matematikai oktatási módszereket zenei feladatokkal integrálja. Ez a megközelítés különösen előnyös azon diákok számára, akiknek nehézséget okoz a természettudományi tantárgyak elsajátítása, különös tekintettel a diszkalkuliával küzdőkre. A sokszínű partnerségében rejlő szinergiák kihasználásával célunk egy inkluzívabb és vonzóbb tanulási környezet létrehozása.
A csapatunk
Alapítványunkat ketten képviseljük: Pálinkás Edit projektkoordinátor és Durányik László énektanár, aki tapasztalatát és szakértelmét adja a projekthez. Külső szakértők is támogatnak bennünket: B. Horváth Judit, a Petőfi Sándor Katolikus Általános Iskola angoltanára; Dr. Horváth Ágnes, nyugdíjas egyetemi tanár, aki jelentős tapasztalattal rendelkezik az ifjúságsegítők oktatásában; és Szigeti Izabella, egyetemi hallgató, önkéntes. Az ő tudásuk és szenvedélyük elengedhetetlen a projekt sikeréhez.
A magyar fejlesztésű feladatok, játékok, prezentációk grafikai anyagai, valamint fotó- és videó dokumentációja Pálinkás Edit – Divisart munkái.
A projekt vezetője: Bellezza DIeCI Egyesület
A Bellezza DIeCI egy olasz egyesület, amelyet fiatal önkéntesek elkötelezettsége hívott életre. A szervezet független, pártatlan és apolitikus, az inklúzió, a sokszínűség és a diszkrimináció és erőszak elleni küzdelem előmozdítására összpontosít. Munkájuk célja a társadalmilag sérülékeny csoportok támogatása, beleértve a fogyatékkal élőket, egészségügyi problémákkal küzdőket, vagy akik oktatási, kulturális, társadalmi, gazdasági és földrajzi akadályokkal szembesülnek. Non-profit szervezetként a Bellezza DIeCI elkötelezett a polgári, szolidaritási és társadalmilag hasznos célok mellett, és igyekszik visszaintegrálni a hátrányba került csoportokat a társadalomba.
Az első lépések, az első tréningek
Közös projektünk egy virtuális kick-off találkozóval kezdődött, ahol a négy partner szervezet munkatársai összegyűltek, hogy megalapozzák együttműködésünket. Ezt követte egy online tréning, amely öt hétfőn keresztül tartott május és június között, a diszkalkulia és a zenei tanulási folyamatok előnyeire összpontosítva. A foglalkozásokat Agnese Berton facilitátor és Maria Sorrentino tréner vezette, céljuk az volt, hogy növeljék a tanárok diszkalkuliával kapcsolatos ismereteit, és feltárják, hogyan lehet a zene hatékony eszköz a matematika tanításában.
A foglalkozások kiemelkedő pontja volt Durányik László előadása, aki a zenetanításról, mint a gyerekek számára játékos és vonzó élményről beszélt. Különféle példákat mutatott be arra, hogyan lehet élvezetes módon tanítani a hangjegyeket és ritmusokat, ami különösen hasznos a diszkalkuliával küzdő gyermekek számára. Innovatív technikái megmutatták, hogyan alakítható át a tanulás egy szórakoztató és interaktív folyamattá, amely megkönnyíti a bonyolult fogalmak megértését és elsajátítását a gyerekek számára.
Jövőbeni tervek Kecskeméten
Az online képzések mellett 2024 őszén egy öt napos workshopra is sor kerül Kecskeméten, amely az általunk fejlesztett, új, zenei alapú oktatási módszerek bevezetésére összpontosít a matematika tanításban. Ahogy készülünk a workshopra, célunk, hogy mélyebben megvizsgáljuk a matematika és a zene közötti kapcsolatokat, különös tekintettel azokra a módszerekre, amelyek megkönnyítik a diszkalkuliával küzdő gyermekek tanulását.
Ez a projekt azonban nem csak az oktatási módszerek javításáról szól, hanem a közösségi érzés és a közös cél előmozdításáról is, amely Kecskemét számára számos pozitív hatással lehet. Azáltal, hogy részt veszünk ebben a nemzetközi projektben, a helyi tanárok és diákok hozzáférhetnek a legújabb oktatási technikákhoz és ismeretekhez, amelyek javíthatják városunkban az oktatás általános színvonalát. Ezen túlmenően, a projekt elősegíti a kulturális cserét és a kölcsönös megértést a részt vevő országok között, gazdagítva minden résztvevő oktatási tapasztalatát.
Szélesebb körben a Ma.Mu. projekt potenciálisan világszerte hatással lehet az oktatásról való gondolkozásra. Innovatív módszerek kidolgozásával és terjesztésével elérhetjük, hogy a tanulás hozzáférhetőbb és élvezetesebb legyen a tanulási nehézségekkel küzdő diákok számára. Ez a megközelítés nemcsak az akadémiai eredményeket segíti elő, hanem kreativitást és a tanulás szeretetét is ösztönzi.
Izgatottan várjuk, hogy megosszuk eredményeinket és tovább dolgozzunk együtt egy fényesebb és eredményesebb jövő érdekében minden diák számára.