A „Math and Music” (Ma.Mu.) Erasmus+ projekt keretében izgalmas hetet zártunk Kecskeméten és Budapesten, ahol külföldi partnereinkkel együtt elkezdtük tesztelni azokat a zenei feladatokat, amelyeket diszkalkuliás gyerekek számára fejlesztettünk ki. A projekt célja, hogy a matematika tanítását zenei elemekkel gazdagítsuk, ezzel egy inkluzívabb és játékosabb tanulási élményt teremtve a tanulási nehézségekkel küzdő diákok számára.

A nemzetközi partnereink, köztük görög, olasz és észak-macedón résztvevők, egy hetet töltöttek Magyarországon, ahol lehetőségük nyílt megismerkedni a kidolgozott feladatokkal és a magyar zeneoktatás módszereivel. A Kodály Iskolában a vendégeink betekintést nyerhettek az iskola oktatási gyakorlatába, az óralátogatások és kóruspróbák megtekintése során első kézből láthatták, hogyan működnek a Kodály-módszer alapelvei. A kecskeméti Leskowsky Hangszergyűjteménybe is ellátogattunk, ahol nemcsak megismerhették a gyűjtemény különleges darabjait, hanem lehetőségük nyílt kipróbálni is az egyes hangszereket. Budapesten a Koma Bázisban jártunk, ahol a diszkalkuliás gyerekekkel való kiscsoportos és egyszemélyes fejlesztési lehetőségekről beszélgettünk és prezentáltuk a projekt során összegyűjtött és megalkotott játékokat.

Az egy hetes program során feladataink közé tartozott annak a kézikönyvnek a kidolgozása, amelynek célja a pedagógusokat támogatása abban, hogy a zenét integrálják az oktatási folyamataikba, és ezzel élményszerűvé, érthetővé és motiválóvá tegyék a logikai összefüggések, matematikai alapok tanulását.

A kézikönyv részletesen bemutatja a diszkalkulia jelenségét, tüneteit és azokat a kihívásokat, amelyekkel a pedagógusok találkozhatnak az ilyen tanulási nehézséggel élő diákok esetében. Segítséget nyújt abban, hogy a tanárok felismerjék a diszkalkuliát, és hatékony stratégiákat alkalmazzanak a tanulók támogatására. Az elméleti alapokat követően a kézikönyv gyakorlati megoldásokra is nagy hangsúlyt fektet. A gamifikáció és a zenei elemek felhasználásával például olyan interaktív feladatokat és játékokat kínál, amelyek egyszerre segítik a tanulási nehézségek leküzdését és teszik élvezetesebbé a matematikai készségek fejlesztését.

A kézikönyvben található játékok és feladatok nemcsak a matematikai készségeket, hanem a kreativitást, az együttműködést és a problémamegoldó képességet is fejlesztik. Minden játék pontos útmutatót tartalmaz, beleértve a célkitűzéseket, a megvalósítás módját és az elérhető eredményeket. Ezek a játékok bármilyen tanulási környezethez könnyen adaptálhatók, így lehetőséget adnak arra, hogy a tanárok saját diákjaik igényeihez igazítsák azokat.

A kézikönyv külön figyelmet fordít arra, hogy a pedagógusok hogyan mérhetik a módszerek sikerességét és a tanulók fejlődését. Az értékelési eszközök lehetővé teszik a program hatékonyságának nyomon követését és a tapasztalatok alapján történő továbbfejlesztést. Az interaktív és inkluzív szemléletnek köszönhetően a Ma.Mu. kézikönyv nemcsak a tanulási eredményeket javítja, hanem hozzájárul a tanulók önbizalmának és a tanulás iránti lelkesedésük növeléséhez is. 

A kézikönyvvel még sok munkánk van a nyilvánosságra hozatal előtt, hamarosan jelentkezünk a projekt további állomásairól és amint tehetjük, megosztjuk a kézikönyvet kommunikációs csatornáinkon.